headershadow

Latest Blogposts

Herfstdip. Moe, lusteloosheid, geen ritme, gebrek aan energie en een groot behoefte aan snaaien.

Vorige week schreven we over de herfst, zie blog “kom maar op oktober”, en over onze vroegere herfstdip. Moe, lusteloosheid, er komt weinig uit je handen, geen ritme, gebrek aan energie en een groot behoefte aan snaaien. Misschien herken je jezelf wel in het verhaal en dat is niet zo gek hoor. Meer dan 1 miljoen mensen in Nederland hebben last van een herfstdip. En sommige hebben het nog zwaarder en raken in een echte depressie. Het goede nieuws is dat de klachten weer verdwijnen in het voorjaar. Maar voordat het weer voorjaar is kan je misschien al wat met de tips om beter de herfst en de winter door te komen.

Herfstdip.....

Hoofdzakelijk heeft de herfstdip te maken met de ontregeling van onze biologische klok en gebrek aan daglicht. Voor de aanmaak van cortisol (ook wel het stress-hormoon genoemd) hebben we natuurlijk daglicht nodig. Cortisol speelt een rol bij vertering van voedsel, slaap-waakritme en het afweersysteem.

Licht/Bewegen

Dagelijks een wandeling in de buitenlucht is de beste tip en je krijgt ook nog eens wat extra beweging. Alle beweging naast bewegen buiten is goed, tenslotte bevordert een actieve levensstijl een zeer goede stemming. Tussen de middag in je pauze een wandeling geeft je daglicht en pik je meteen wat vitamine D op. Probeer ook eens te genieten van al het moois om je heen, ook de natuur heeft tijdelijke veranderingen.

Snaaien

Dieren stoppen zich vol met eten voor hun winterslaap, maar mensen die gevoelig zijn voor een herfstdip snaaien meer en eten meer voedsel met veel koolhydraten. Dat is ook wel te verklaren, want als je moe bent en weinig energie hebt dan krijgt je lichaam een snelle energie opleving van al dat gesnaai en die snelle suikers. Het is maar tijdelijk en je raakt alleen maar in een negatieve spiraal … je wordt juist extra moe en extra dik (weer kilo's erbij).

Gezond eten

Geniet van de seizoensgroente, heerlijk en ook lekker voor je portemonnee. De stampotten zijn heerlijk als je de aardappels vervangt voor knolselderij, venkel, pastinaak, koolraap of bloemkool. Een gezonde koolhydraat arme stampot. Tevens goed voor je weerstand al die groente/fruit, want ook in dit seizoen ligt een griep op de loer.

Slapen en regelmaat

Slaap voldoende en probeer een vast slaap-ritme aan te houden. Op tijd naar bed en op tijd eruit.
Probeer je energieniveau op peil te houden door een regelmaat van slapen en eten zodat je stofwisseling in evenwicht blijft.

Verwarming/gezelligheid

Als het fris in huis is zet dan niet meteen de kachel omhoog. Doe gezellig de kaarsjes aan of kruip lekker met een fleecedeken (lekker knus met je partner) op de bank. Heerlijk ontspannen met een kop thee, een goed boek of een spannende film. Genieten en ook nog eens energie-besparend.

Genieten

Doe iets leuks of pak je hobby weer op of begin aan een nieuw project. Omring je met leuke, gezellige positieve mensen en ga erop uit.
Wat is jouw tip tegen een herfstdip? Laat het ons gerust weten...

 

Herfstdip mooi bos met Herfstkleuren

 

 

 

 

0 reacties op “Herfstdip. Moe, lusteloosheid, geen ritme, gebrek aan energie en een groot behoefte aan snaaien.

Plaats een reactie


*