headershadow

Latest Blogposts

Plas jij wel genoeg? Of hou jij vocht vast?

Als we een dagje uit gaan of veel op pad zijn heb je misschien wel de gedachten ik ga maar minder drinken dan hoef ik niet zoveel te plassen. Is dat een feit? Er is zoveel te vertellen en uit te leggen over wel of niet water drinken, vocht vasthouden en weinig en veel plassen.

Een paar weetjes...

Te weinig drinken is niet goed. Afvalstoffen hopen zich op waardoor je blaaswand overprikkeld raakt en juist meer kleine plasjes krijgt en het risico op gezondheidsproblemen verhoogt.

Vocht en Water met een boek

Meer drinken (goed over de dag verdelen) is niet altijd meer plassen. Bij consequent meer drinken train je je blaas om zich beter te vullen. Je plas wordt juist groter i.p.v heel vaak plassen en je krijgt een betere straal om de bacteriën uit je urineblaas weg te spoelen.

Van weinig drinken naar in een keer heel veel ga je juist meer plassen (korte plasjes). Bouw het meer drinken juist op en verdeel het goed over de dag. Zo krijg je grotere plassen i.p.v heel vaak plassen.

Op (extra) warme en fysieke dagen neem je juist meer water. Je zweet meer en het vocht moet aangevuld worden. Morgen wordt het een warme dag.... dus morgen juist meer drinken.

Vocht vasthouden komt vaak door te weinig water drinken of dat je je water inname niet goed verdeeld over de dag.

Je verliest automatisch vocht via:

  • urine, ongeveer 1400 milliliter
  • ontlasting, ongeveer 100 milliliter
  • uitademing, ongeveer 500 milliliter
  • zweten, ongeveer 500 milliliter

Vocht water met een smaakje

Je vocht op peil houden via:

water, ongeveer 1,5 tot 2 liter, tijdens het stappenplan 2 tot 2,5 liter
eten, ongeveer 900 milliliter
oxidatiewater, ongeveer 350 milliliter (er komt vocht vrij in het lichaam als eiwit, vetten en koolhydraten uit eten worden omgezet in energie)

Voor meer weetjes, tips en het berekenen van jouw vochtinname kan je uiteraard bij ons terecht.

0 reacties op “Plas jij wel genoeg? Of hou jij vocht vast?

Plaats een reactie


*