Obstipatie en afvallen. We hebben wat tips voor je
arrow_drop_up arrow_drop_down
13 augustus 2019 

Obstipatie en afvallen. We hebben wat tips voor je

Ieder mens heeft zijn eigen ontlastingspatroon. Sommige mensen gaan drie keer per dag naar het
toilet om te poepen en anderen maar drie keer per week. Dat is allemaal normaal. We spreken van
verstopping wanneer het moeilijk gaat en iemand minder dan drie keer per week
kan poepen. Verstopping ontstaat doordat de ontlasting te lang in de dikke darm blijft zitten. In de
dikke darm wordt vocht uit de ontlasting gehaald. Hoe langer de ontlasting in de dikke darm zit, hoe
harder en droger het wordt. Verstopping wordt ook wel obstipatie genoemd.

Obstipatie en afvallenDe symptomen

  • de ontlasting komt minder dan 3 keer per week
  • de ontlasting komt alleen door hard persen tot stand
  • de ontlasting is hard en/of keutelig van samenstelling

De oorzaken

  •  te weinig vezels en/of vet in de voeding
  •  te weinig vocht (drinken)
  • te weinig lichaamsbeweging
  •  het negeren van de aandrang (door drukte of doordat het eigen toilet niet gebruikt kan
    worden)
  •  het gebruik van bepaalde medicijnen
  •  het niet goed gebruiken van de bekkenbodemspieren
  • psychische factoren
  •  een infectie (parasieten)’
  •  een periode van zwangerschap
  •  soms bij kaliumtekort door bijvoorbeeld overmatig gebruik van laxeermiddelen, bepaalde
    plaspillen en hevig braken en/of diarree
  • Een vernauwing in de darm of verlamming van de darmspieren is een ernstige medische
    oorzaak; hiervoor dient een contra-indicatie te worden afgegeven.

Een allergie of intolerantie en het prikkelbare darmsyndroom kunnen behalve diarree ook
verstopping veroorzaken.

Wanneer advies bezoek huisarts

Als de verstoppingsklachten aanhouden is het verstandig de huisarts te bezoeken. Een huisarts zal in
eerste instantie altijd een advies geven over leef- en voedingspatroon. Wanneer dit onvoldoende
effect heeft, kan de huisarts verschillende medicijnen voorschrijven. Wanneer een andere ziekte de
oorzaak is van de verstopping, dan zal de arts deze onderliggende ziekte behandelen.

 

Algemene adviezen in geval van neiging tot verstopping

Vezelrijke voeding
Vezels stimuleren de darmbeweging en werken als een soort spons. Ze nemen water op en zorgen hierdoor dat de ontlasting zacht en soepel blijft. Vezels zitten in groente, fruit en volkorenproducten.

Drink minimaal 1,5 liter vocht per dagRegelmatige lichaamsbeweging
Noodzakelijk voor een goede darmwerking. Door weinig bewegen beweegt de darm ook minder. Het advies is om een half uur per dag matig intensieve lichamelijke inspanning te verrichten.

Ontbijt!
Een ontbijt is een belangrijke prikkel voor maag en darmen; een maaltijd geeft direct een impuls aan de darmen om te gaan kneden (peristaltiek). Meestal geeft dat na het ontbijt een aandrangreflex.

Toilettraining
Het kan helpen om 10 minuten rustig op het toilet te gaan zitten en te wachten tot de stoelgang komt.

Negeer de aandrang niet!
Bij mensen die de aandrangreflex negeren verdwijnt deze op den duur; herkenning van het gevoel (de aandrang) en ernaar handelen (dus meteen naar de wc gaan) moet weer opnieuw aangeleerd worden. Hoe langer je de ontlasting ophoudt en deze in de darmen blijft zitten hoe harder en droger deze kan worden. Regelmaat van stoelgang is ook bevorderlijk voor de darmfunctie. Voor mensen die moeite hebben om naar andere toiletten te gaan, kan het invoeren van een vast tijdstip thuis en de tijd
ervoor te nemen ook helpen. Ontspan de bekkenbodemspieren speciale fysiotherapie kan hierin ondersteunen

Waarschuwing

Waarschuwing Obstipatie en afvallenAlle zogenaamde ’natuurlijke’ producten bevatten vaak kruiden die de darmen prikkelen, zoals
bijvoorbeeld Senna peulen. Wees hier daarom voorzichtig mee; er is namelijk nog veel onbekend
over het effect van Senna op de darmwand.

Voorbeelden van producten die Senna peulen bevatten zijn:

  • wapiti darmfunctie
  • laxerende thee
  • soms ontbijtthee.

Advies tijdens het Cambridge Weight Plan Stappenplan
Advies bij Stap 1: totaalvoeding

Stap 1 oftewel totaalvoeding wordt afgeraden indien iemand:

  • al bekend is met ernstige obstipatie/constipatie klachten. Totaalvoeding geeft een tekort aan
    vezels en vetten waardoor de klachten erger worden.
  • middelen gebruikt ter ondersteuning van de stoelgang , zoals lijnzaad , wapiti, stoelgangthee
    en/of vezelpreparaten zoals Metamucil (de welbekende zakjes van de huisarts)
  • lijdt aan de ziekte van Hirsch Sprung (aangeboren zenuwverlamming van darm).

Cambridge FibreStandaard wordt Cambridge Fibre geadviseerd omdat:

  • tijdens het volgen van een totaalvoeding de essentiële voedingsstof ‘vezel’ nagenoeg
    ontbreekt. Het voedingscentrum adviseert 30-40 gram vezels per dag.
  • De inuline in de Fibre zorgt ervoor dat de darmwerking geprikkeld wordt. Bovendien
    ondersteunt de inuline de darmflora, zorgt eerder voor een verzadigd gevoel en heeft na de
    maaltijd een gunstige uitwerking op de bloedsuikerspiegel.
  • Omdat dit een vezelpreparaat is, is het van belang men een halve liter water extra drinkt. Dit
    is dus bovenop de geadviseerde 2 tot 2,5 liter water.

Begin eventueel een week voor de start van het dieet al met de Cambridge Fibre.

Let op!

  • Bij totaalvoeding is er sowieso veel minder ontlasting en is het dus logisch dat je minder vaak
    naar toilet moet. De ontlasting moet wel vanzelf komen en mag niet te droog zijn.
  • Als er een verandering optreedt in de stoelgang qua frequentie en of structuur van de
    ontlasting zonder andere (lichamelijke) klachten, start dan meteen met Colon Clean of een
    ander preparaat met psyllium vezels.

Advies bij Stap 2 tot en met 7

Weet dat bij elke verandering van het voedingspatroon ook de darmwerking kan veranderen. Volg in dat geval de algemene richtlijnen zoals beschreven bij ‘Algemene adviezen’.

Het advies luidt:

  • bij de stappen 2 tot en met 7 olie, bak- en braadproducten bij bereiding van de maaltijden toe te voegen
  • tot en met Stap 6 extra vezels toe te voegen, bijvoorbeeld in de vorm van Fibre., omdat men nog steeds niet aan de dagelijks geadviseerde hoeveelheid vezels (30-40 gram per dag) komt
  • vanaf Stap 4 het brood besmeren met zachte margarine
  • bij graan en pastaproducten altijd voor de volkoren soorten te kiezen
  • vooral tijdens de tussenweek Stap 2 (die elke 4de week gehouden moet worden) een extra lepel olie of bak- en braadproducten te gebruiken.
Koekje erbij?